Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwsbrief februari 2021

De zwaar aanvoelende januarimaand zit erop. Goed nieuws, want februari is de maand dat de dagen weer langer worden.
Deze maand focus ik in mijn nieuwsbrief op het belang van slapen. Een goede nachtrust is namelijk cruciaal.

Nu hoor ik je denken: ‘Ja, ik zou graag meer of beter willen slapen, maar de opvliegers houden mij wakker?’ En dat snap ik. In de overgang kan je slaappatroon enorm veranderen, met alle gevolgen van dien. De meest bekende kwalen zijn concentratiestoornissen en huilbuien. Op de langere termijn zorgt een tekort aan nachtrust voor een toename van de stresshormonen, je hormonale evenwicht raakt verstoord en je gevoelsleven en het immuunsysteem worden aangetast. Volgens mij is het belang van een goede slaap inmiddels wel duidelijk toch?

Tips

Om goed in slaap te komen is het belangrijk dat het stresshormoon cortisol laag is. Als het cortisollevel laag is, dan is het lichaam in staat om melatonine aan te maken. Als cortisol (te) hoog blijft, wordt er geen melatonine aangemaakt en kun je je voorstellen dat het lastig is om in slaap te komen. Hoe krijg je het hormoon cortisol dan laag is dus de vraag?
Deze tips gaan je hierbij helpen:

  • Kijk naar het ritme en de invulling van je dag. Want met een juiste dagindeling, waarin activiteiten tijdig worden afgewisseld met pauzes en rustmomenten, leg je de basis voor een aangename, gezonde slaap. 
  • Doe ademhalingsoefeningen voor je gaat slapen. Zo vertraag je het lichaam en geef je je lichaam als ware het sein om te ontspannen.
  • Eet minder suiker. Suiker is een natuurlijke trigger voor cortisol. Hoe minder je eet, hoe meer je dat in jouw bed zult merken.
  • Kijk niet teveel naar schermen (televisie, tablet, telefoon) in de uren voordat je gaat slapen en hou je slaapkamer koel en donker.

Nog een weetje over slaap: studies hebben aangetoond dat minder dan 5 uur slaap van invloed is op de hormonen Ghreline en Leptine. Ghreline is verantwoordelijk voor je hongergevoel en Leptine voor het signaal van verzadiging. Het gevolg van slecht slapen is dus dat je meer honger hebt en pas later een gevoel van verzadiging krijgt. De kans op  gewichtstoename ligt op de loer.

Tot zover een introductie op het onderwerp Slaap. In mijn programma Overgang Online geef ik je zowel meer kennis over slaap als handvatten voor een beter slaapritme. 

Ik wens je een prachtige nieuwe week!

Groetjes,
Henriëtte
Oprichtster Mates Academie en founder Overgang Online

x

Bedrijfsgegevens

location icon  Standaardmolen 25
        2906RG Capelle aan den IJssel
location icon  KvK nr:  75389487
location icon  +31 (0)6 20320168
location icon  team@matesacademie.nl