Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwsbrief maart 2021

Het voorjaar hangt in de lucht en afgelopen week hadden we te maken met heerlijk lenteweer! Dan krijg je vast, net als ik, zin om te bewegen. Hoewel iedereen weet dat bewegen goed voor je is -zowel voor je fysieke als voor je mentale gesteldheid- kan bewegen voor een vrouw in de overgang soms een behoorlijke opgave zijn. Dat komt door de spier,- en gewrichtspijnen. 

In deze derde nieuwsbrief van het jaar geef ik een paar redenen om toch op dagelijkse basis (laagdrempelig) te bewegen. Ook heb ik een aantal sport opties voor je op een rij gezet. 

  1. Sporten versterkt je spieren
    Toegegeven, het klinkt een beetje tegenstrijdig. Sporten als je last hebt van je spieren om je spieren te versterken. Maar probeer het maar. Door hormoonveranderingen tijdens de overgang verslappen je spieren. Door je lijf actief te houden en te blijven bewegen geef je spierverlies geen kans. Krachttraining kan helpen, maar ook conditietraining is goed. De pijntjes verdwijnen vaak bij regelmatige herhaling.
     
  2. Sporten geef je een gelukzalig gevoel.
    Hoe fijn is dat? Je houdt niet alleen je spiermassa op peil, maar je maakt ook drie zogenoemde geluksstofjes aan: endorfine, serotonine en dopamine. Deze cocktail van neurotransmitters zorgt ervoor dat er na het sporten een grote grijns op je gezicht verschijnt.
     
  3. Bewegen helpt je af van andere overgangsklachten.
    Huh wat? Geen gekke middeltjes? Geen duizend pillen? Natuurlijk is een gezonde leefstijl belangrijk. Daarbij hoort goed eten en veel bewegen, maar dat bewegen ansich helpt je dus af van andere overgangsklachten als bijvoorbeeld osteoporose, botontkalking. Ook depressieve klachten kunnen verdwijnen door regelmatig bewegen.
     
  4. Sporten maakt je fit en dus ga je gewichtstoename tegen.
    Bewegen is goed voor de calorieverbranding en vaak bewegen geeft een lekker, fit gevoel. Vrouwen in de overgang hebben een grotere kans op gewichtstoename, dus door te bewegen geef je de extra kilo’s geen kans. 

Omdat niet iedereen dezelfde sport leuk vindt, zet ik een aantal variaties voor je op een rij: 

  1. Wandelen
    De meest simpele vorm van bewegen is wandelen. Elke dag een half uurtje wandelen kost geen geld en levert je naast een blos op de wangen ook een flinke dosis energie op. Het flink doorstappen in de buitenlucht is belangrijk voor het versterken van je spieren en heeft een goede invloed op de stevigheid van je botmassa. Daarbij doe je -als het zonnetje schijnt- ook direct wat vitamine D op. Doe het eventueel samen met een vriendin of een buurvrouw zodat je een stok achter de deur hebt om die wandeling elke dag te maken.
     
  2. Pilates of yoga
    Een workout voor inspanning en ontspanning. Bij pilates en yoga gebruik je allerlei spieren in je lichaam, maar focus je daarnaast op je geest en mentale rust. Een voordeel van dit soort workouts is dat je ze ook gemakkelijk thuis kunt doen. Veel yogascholen bieden in de lockdown bovendien online lessen aan. Je hoeft er alleen nog tijd voor te maken.
     
  3. Zwemmen
    De sport met de minste blessures: zwemmen. Een fantastische sport voor soepele spieren en tevens niet belastend voor de gewrichten. Door de weerstand van het water verbrand je met baantjes trekken ook aardig wat calorieën (tot wel 500 kilocalorieën per uur).
     
  4. Fietsen
    Net als wandelen een prima workout voor op dagelijkse basis. En dan heb ik het hier niet of wielrennen, maar over dat extra ommetje op de stadsfiets. Naar de supermarkt bijvoorbeeld, of naar de bloemist een dorp verder. Een half uur bewegen is al voldoende voor een mentale en fysieke oppepper.
     

Natuurlijk zijn er ook dagen dat je niet kunt sporten omdat je geen tijd hebt. Maak het jezelf in dat geval wat makkelijker en combineer het nuttige met het aangename. Fiets eens naar je werk, trek een sprintje voor de bus of tram, wandel van de ene halte naar de andere. Of squat je boodschappen in de kast. Spring eens touwtje met je kleinkinderen. Er zijn zat manieren te bedenken om dagelijks net wat meer te bewegen dan je deed. Je spieren en gewrichten zullen je dankbaar zijn!

In mijn online trainingsprogramma Overgang Online ga ik nog dieper in op spieren,- en gewrichtsklachten. Het programma zit boordevol oefeningen om klachten te voorkomen. Ontdek de voordelen van bewegen voor jouw lijf en ik verzeker je: je wilt niet meer anders!

In april ben ik weer bij je terug met een nieuwe nieuwsbrief! Tussendoor vragen? Mail dan naar team@matesacademie.nl of stuur me een berichtje via de sociale kanalen.

Vriendelijke groet,
Henriëtte

x

Bedrijfsgegevens

location icon  Standaardmolen 25
        2906RG Capelle aan den IJssel
location icon  KvK nr:  75389487
location icon  +31 (0)6 20320168
location icon  team@matesacademie.nl